Sinds de komst van ChatGPT heeft er een aardverschuiving plaatsgevonden op het internet. Iedereen kan nu eenvoudig teksten genereren die bovendien ook nog prettig zijn om te lezen. Maar wat moet je nu doen met de inzet van AI?
Geef ChatGPT een goede opdracht (prompt) en binnen enkele seconden heb je een blogpost klaar om te publiceren. Bedenk er even wat SEO-zaken bij, zoals een titel en een meta-omschrijving (of laat deze ook genereren), en je hebt content voor het grote publiek.
Ik vond het tijd om mijn gedachten te delen over het gebruik van AI voor je website. Het is een geweldige manier om snel content te creëren, maar is het dan ook echt jouw content?
Laat ChatGPT content voor je genereren
Een van de meest gebruikte toepassingen van AI is toch wel het genereren van content en het is dan ook erg makkelijk om ChatGPT te gebruiken om bijvoorbeeld blogposts te laten schrijven. In principe heb je er dan eigenlijk een soort van copywriter bij: gewoon een prompt geven en vervolgens het resultaat in een blogpost gieten. Zo heb je binnen no-time een complete weblog gevuld met content.
Het is dus een prima manier om zelf content websites mee op te zetten. Je hoeft namelijk niets meer te doen op content vlak, behalve ervoor zorgen dat het in goede banen wordt geleid. Na een tijdje kun je zelf wat advertenties gaan publiceren, een uitstekend verdienmodel zou je daarom dus zeggen. De grote truc zit hem overigens wel in het type content dat je laat genereren, want je wilt immers wel gaan voor kwaliteit.
Wat je ook in gedachte moet houden is om vooral relevante blogposts te genereren met een onderlinge samenhang. Alleen zo kun je een goede structuur opbouwen en de blogposts van interne links voorzien.
Gebruik ChatGPT om je content te verbeteren
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien en AI gebruiken om je content juist te verbeteren. Zo heb je er juist een eindredacteur bij dat je tekst beter laat lopen. Kwestie van vragen of ChatGPT je tekst wil nalopen en vervolgens je tekst erin plakken. Uiteindelijk krijg je verbeteringen terug en je blogpost is netter geworden.
Soms is het handig om zaken wat eenvoudiger te formuleren. Ook hiervoor is AI uitermate geschikt. Daarnaast, naast het verbeteren van tekst, heb ik zelf ervaring met het laten vertalen van teksten, bijvoorbeeld naar het Engels. Het hangt dus af van de rol die je ChatGPT geeft, en je hebt eigenlijk een klein team om je heen dat je kan helpen om betere blogposts te schrijven.
Meer dan content alleen: keyword research doen
Geef gewoon een opdracht om onderwerpen te genereren en je krijgt zo lijsten vol met mogelijke onderwerpen. ChatGPT is dus een prima middel om basaal keyword research te doen. Ik heb wel gemerkt dat bij grotere lijsten de kwaliteit langzaam achteruit gaat.
Naast dat je vraagt of ChatGPT een lijst met onderwerpen voor je genereert kun je ook prima vragen om er het te verwachten zoekvolume en de moeilijkheidsgraad voor je bij op te halen. Je kunt dit vervolgens ook mooi in een tabelvorm laten gieten. Klein voorbeeld van zo’n prompt:
Ik heb een website over caravans. Kun je me een lijst met 20 onderwerpen geven. Neem hierbij ook het verwachte zoekvolume en de moeilijkheidsgraad om te ranken (1 is makkelijk, 10 is moeilijk). Toon alles in een mooie tabel.
Is gegenereerde content dan echt zo slecht?
Het is wel goed om te beseffen dat ChatGPT een taalmodel is en dat zoekmachines daarom ook prima in staat zijn om gegenereerde content te herkennen. Is het dan slecht om artificiële content te publiceren? Het antwoord is: hangt er vanaf.
Het internet draait vooral om de gebruiker te bedienen en te vermaken. Als je in staat bent om uitstekende content te genereren dat bezoekers ook echt kan plezieren, dan is er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand. Ik zou daarom dan ook vooral focussen op kwalitatieve en lange blogposts die de bezoeker geeft wat hij zoekt.
Wees je echter wel bewust van het feit dat er genoeg anderen zijn die ook zullen proberen hetzelfde trucje uit te halen. Je hebt daarom dus mogelijk meer concurrentie die dezelfde basis gebruiken: ChatGPT. Grote kans dat je uiteindelijk wel afgerekend wordt op het gebrek aan unieke en kwalitatieve content.
Het draait om balans
Mijn grootste advies is om vooral balans te zoeken in het gebruik van ChatGPT. Het is dus prima om zo een blogpost te laten genereren, maar herschrijf vervolgens wel de tekst in eigen stijl. Vertaal het dus vooral in je eigen woorden. Schrap dan vooral ook de passages waar je niets mee kunt of die je zelf nooit gebruikt zou hebben.
En een grote tip: vertrouw vooral nooit op cijfers die je in de teksten! Controleer dus altijd of je deze kunt staven. Je weet namelijk niet waar de getallen vandaan komen en het zou spijtig zijn als je foutieve informatie publiceert.
Mijn eigen ChatGPT experiment
Zelf heb ik op dit moment een experimentje lopen met een website waarbij ik voornamelijk door ChatGPT gegenereerde content publiceer. Toch voel ik me daar ergens niet helemaal lekker bij. Over het algemeen begin je met een blog toch omdat je zelf affiniteit met het onderwerp hebt. En in dit geval is het eigenlijk niet je eigen content en zou je het mogelijk toch anders geschreven hebben.
Het experiment heb ik vooral lopen om te kijken wat dit soort content nu precies doet in de zoekresultaten. Op het moment van schrijven heb ik al zo’n 20 blogposts gepubliceerd. Doel is om zo’n 75 items te publiceren en vervolgens kijken wat het doet in Google.
Zoals je ziet kun je ChatGPT verschillende rollen toebedelen: die van copywriter, eindredacteur of juist vertaler. Het is verder vooral een kwestie van AI op de juiste manier in te zetten en er vooral je eigen touch aan te geven. Zorg er verder voor dat je de juiste balans hebt in de content die je laat genereren en wees vooral niet bang om dingen te herschrijven. Het is per slot van rekening jouw content, dus voorkom daarom dat je hier enige afstand tot krijgt.