Kill your darlings! Het is misschien wel lastig om jouw mooiste content te moeten verwijderen. Maar soms loont het zich gewoon de moeite om even met de bezem door je content te gaan.
Je schrijft natuurlijk blogposts om een publiek te bedienen. Het gaat hier vooral om de keren dat deze content bekeken wordt. Daarom wil je dus vooral dat het aantal pageviews op je website lekker hoog is en vooral ook dat elke pagina voldoende bekeken wordt. Helaas wijst de praktijk soms uit dat sommige pagina’s niet echt veel worden bekeken. Wat moet je dan in deze situaties doen? Is het verwijderen van de content dan een goede stap.
Kill your darlings! Het kan moeilijk zijn
Uit eigen ervaring weet ik dat afscheid nemen van blogposts best wel moeilijk kan zijn en dat je ze eigenlijk het liefst wilt behouden. Met de beste bedoeling blijf je uiteindelijk maar optimaliseren en optimaliseren, terwijl je ergens eigenlijk ook wel weet dat het niet veel zin meer heeft.
Hoe pak je het verwijderen van content dan aan? Ik hanteer zelf altijd een driestappenplan om te kijken welke van mijn blogposts rijp zijn voor de prullenbak:
- Overzicht krijgen van de slecht presterende pagina’s
- Kijken wat de oorzaak is van het lage aantal pageviews
- Verwijderen of bijwerken van de content
1. Overzicht krijgen slecht presterende pagina’s
Voordat ik echt kan beginnen met het mogelijk verwijderen van content wil ik eerst een overzicht krijgen. Hiervoor gebruik ik vrijwel altijd Google Analytics. Daarin is het namelijk mogelijk om een overzicht op te vragen van de bezochte pagina’s met daarbij het aantal pageviews. Door een wat breder tijdspanne te pakken kun je vervolgens zien hoe content over een bepaalde langere periode presteert. Zo kies ik zelf meestal voor bijvoorbeeld het laatste kwartaal, laatste halfjaar of zelfs het laatste jaar.
In Google Analytics ga je naar engagements
en dan kies je voor pages and screens
. Vervolgens verander je de selectie van de datum en daarmee krijg je een overzicht met daarin de pagina’s. Als je dat hebt gedaan kun je ook nog de hoeveelheid rijen op de pagina aanpassen. Ik zet dit aantal meestal op 250. Tenslotte heb je de mogelijkheid om het rapport te exporteren.
Het ‘opschonen’ van de export
De export kun je nu prima openen in een spreadsheet programma. Daar begint de pret: nu kun je gaan beginnen met het schrappen en met het ontdekken welke content verwijderd kan worden:
- Haal alle vrij recente pagina’s, dus posts die in de laatste drie maanden zijn gepubliceerd, weg.
- Haal ook alle vreemde url’s weg. Bijvoorbeeld de pagina’s met additionele url attributen.
- De gepagineerde archiefpagina’s, zoals die van categorieën en tags, kun je ook weglaten.
Nu is het een kwestie van bepalen hoeveel pageviews je zelf minimaal zou willen zien per pagina. Zo kun je het totaal aantal pageviews van de periode delen door het aantal pagina’s. Alles boven dit gemiddelde haal je weg, want deze voldoen (vooralsnog).
Je hebt nu nog alle pagina’s die gemiddeld of lager presteren. Bij een aantal blogposts heb je vast direct wel het gevoel hebben dat je ze absoluut wilt bewaren. Haal daarom ook deze uit het overzicht weg. Nu heb je een redelijke basis met content die je mogelijk kunt verwijderen.
2. Zoek naar oorzaken van het lage aantal pageviews
Waarschijnlijk heb je een redelijke lijst met pagina’s die wel beter zou mogen presteren. Hier tussen zit dus ook de content die je misschien wel kunt verwijderen. Daarom is het nu tijd om de volgende stap te zetten. Kijken waarom de pageviews tegenvallen. Zoek voor deze pagina’s bijvoorbeeld eens op het focus keyword dat ze gebruiken. Op welke positie staat de pagina in de zoekmachines? Je kunt hiervoor overigens ook Google Search Console voor gebruiken om zo te kijken hoe de pagina het doet.
Wat je in Search Console ook kunt opvragen is het CTR, click through ratio, van de pagina. Is deze heel laag, dan is er mogelijk winst te behalen door het optimaliseren van de pagina titel en de meta omschrijving.
Zo werk je van boven naar beneden. Je zult zien dat de bovenste pagina’s content is dat meestal wel zal blijven en nog weinig werk behoeven. Hoe meer je naar beneden gaat, hoe groter de kans dat het content betreft dat kandidaat is om verwijderd te worden.
3. Verwijderen of polijsten van de content
De laatste stap is bepalen of je de content wilt verwijderen. Past het nog wel bij de website? Is het antwoord nee, dan is verwijderen een goede keuze. Vergeet dan vooral ook niet om een redirect aan te maken.
Ga je de content behouden dan heb je een aantal acties die je kunt ondernemen. Zo kun je de titel en meta omschrijving optimaliseren. Een andere manier is kijken hoeveel inkomende links de pagina krijgt. Misschien kun je namelijk wat interne links plaatsen naar de pagina om deze zo meer relevantie te geven.
Wat je verder kunt doen is bestaande content uitbreiden met nieuwe content. Wellicht heb je wat meer inzichten opgedaan dat je kunt nog extra kunt delen. En soms helpt het gewoon om twee sterk aan elkaar verwante pagina’s, die slecht presteren, samen te voegen tot een blogpost. Hierbij hoef je dus geen content te verwijderen, maar je past wat je hebt deels aan om een goedlopend verhaal te maken.
Credits foto: Steve Johnson on Unsplash