Hobbymarketeer.nl

Breng zelf je website naar ongekende hoogte

Home » Geef structuur aan je site met content silos en clusters

Geef structuur aan je site met content silos en clusters

Structuur in je site is belangrijk

Het aanbrengen van een goede structuur in je website is onmisbaar. Dit maakt het niet alleen makkelijker voor bezoekers om hun weg te vinden, maar helpt ook zoekmachines om de inhoud van je website beter te begrijpen. Zelf maak ik gebruik van twee strategieën om structuur aan te brengen: content silos en clusters.

Structuur in je site geeft aan wat de hoofdonderwerpen zijn, maar ook welke onderliggende en verdiepende onderwerpen er nog meer zijn. In principe wil je dat het verkeer naar je hoofdonderwerpen gaan, zoals een grote blogpost over kamperen. Door verdiepende onderwerpen toe te voegen, zoals “welke tent moet ik hebben”, kun je de grote blogpost ondersteunen en daarmee de relevantie van je content vergroten.

Twee goede strategieën om zo’n site structuur aan te brengen zijn content silos en content clusters. Maar zijn dit dan precies en hoe kun je ze zo optimaal mogelijk gebruiken?

Wat is een content silo?

Een content silo is een manier om de inhoud van je website rondom een specifiek onderwerp of thema te organiseren. Het idee is om alle gerelateerde content binnen een silo met elkaar te verbinden. Hiermee zorg je ervoor dat de relevantie en de autoriteit van je website over dat specifieke onderwerp worden versterkt.

Wat is een content cluster?

Qua concept lijkt een content cluster op dat van een silo. Vaak bestaat een content cluster uit een centraal stukje content, vaak je pillar page. In deze pagina wordt het onderwerp op een breder vlak behandelt. Daarnaast zijn er meerdere gerelateerde blogposts, deze vormen de cluster content en gaan dieper in op de specifieke subonderwerpen. De cluster content is gelinkt aan de pillar page, maar de pillar page linkt ook weer naar de subonderwerpen. Op deze manier ontstaat er een netwerk van relevante content.

Waarom zijn content silos en clusters dan zo belangrijk?

Er zijn een aantal redenen om content silos en clusters in te zetten op je website. Zo zorgen ze voor een verbeterde gebruikers ervaring. Door de content goed te organiseren kunnen gebruikers namelijk makkelijk vinden wat ze zoeken. Zo kunnen ze navigeren door gerelateerde onderwerpen zonder daarbij je website te verlaten.

Verder zijn er ook voordelen op SEO-vlak. Zoekmachines zoals Google kunnen goed georganiseerde en relevante content waarderen. Doordat je gebruik maakt van silos en clusters versterk je de relatie tussen je pagina’s en dat kan mogelijk leiden tot betere rankings. Daarnaast helpt een duidelijke structuur de zoekmachines om de inhoud van je site beter te begrijpen en te indexeren.

Ten slotte is er ook nog de inhoudelijke autoriteit. Door diepgaande en gestructureerde content aan te bieden kun je jezelf positioneren als een autoriteit in je vakgebied. Hiermee verbeter je niet alleen je SEO, maar vergroot je ook het vertrouwen van je bezoekers.

Zo breng jij eenvoudig structuur in je website

Ik begin altijd eerst om de belangrijkste thema’s te bepalen. Deze vormen namelijk de silos die ik wil gaan inrichten. Hierbij probeer ik vervolgens de subonderwerpen te identificeren, want deze dienen uiteindelijk weer als clusters. Met dit in gedachte kan ik vervolgens weer gaan nadenken over de verdere site structuur.

De tweede stap is het schrijven van de pillar posts. Deze dekken de silos en zijn zo uitgebreid mogelijk geschreven om het onderwerp zo goed als kan te behandelen. Vervolgens schrijf ik de subonderwerpen om het cluster zelf in te vullen en waar nodig ondersteun ik deze zelf weer door blogposts die bijvoorbeeld longtail keywords te ondersteunen.

Ten slotte is het zaak om alles de optimaliseren en te onderhouden. Zo zorg ik ervoor dat alles onderling goed gelinkt is om een interne linkstructuur op te bouwen. Daarnaast breid ik bovenliggende posts uit als ik een ondersteunende blogpost heb geschreven.

Het uitbreiden van je content cluster

Soms wordt een blogpost uitgebreider dan je dacht. Het is dan goed om op het juiste moment te stoppen en vervolgens de verdieping in een ondersteunende blogpost te schrijven. Zo bouw je een goede site structuur op. De bezoeker leest iets en navigeert vervolgens verder om juist daar meer over te leren.

In zo’n ondersteunende blogpost kun je verder prima enkele longtail keywords behandelen om daarmee meer specifieker verkeer binnen te halen. Dit verkeer kun je dan prima door laten navigeren naar boven. Zo zul je zien dat veel longtail keywords op de lange termijn veel waarde kunnen geven aan je bredere pillar posts.

Als je eenmaal content silos en clusters hebt gemaakt is het dus goed om interne links te gebruiken. Door middel van deze links verbind je de cluster content weer met de pillar post en andersom. Deze links zorgen niet alleen voor een betere gebruikerservaring, maar het versterkt ook de SEO. Zoekmachines kunnen namelijk de site structuur en relevantie van je content beter begrijpen en dat kan weer leiden tot hogere rankings..

Zoek de combinatie voor een betere site structuur

Zoals je hierboven hebt gelezen kun je content clusters en silos afzonderlijk van elkaar gebruiken. Toch versterken beiden elkaar prima in de opbouw van je site structuur. Bovendien verhoog je mogelijk zelfs de autoriteit van je website. En laat nu die autoriteit een belangrijk onderdeel zijn in het E-E-A-T algoritme van Google. Hoe beter jij je autoriteit kan laten zien, hoe beter het uiteindelijk kan uitpakken voor je website.

Credits foto: by N. on Unsplash