Een goed fundament van de content op je website zet je met een aantal uitgebreide artikelen. In deze artikelen ga je diep in op het onderwerp. Dit is wat we pillar content noemen en deze content vormt de bouwsteen voor jouw website structuur.
Elke website heeft structuur nodig. Dit betekent over het algemeen dat een blogpost verder gaat op het punt waar een andere stopt. Onderling leg je namelijk weer relaties tussen de content door middel van interne links. In elke blogpost behandel je daarnaast als het goed is weer een apart onderwerp dat past bij het grote thema van je website.
Je krijgt dus allemaal stukjes content die gaan over het grote thema. Ondanks dat je linkt tussen de blogposts heb je ook een soort van uithangbord nodig. Als ware een fundament, waarmee je als het ware al die kleine stukjes content aan elkaar lijmt. Dit fundament noemen we ook wel pillar content.
Wat is pillar content?
Pillar content is een blogpost of artikel dat uitgebreider ingaat op een onderwerp dan de gemiddelde blogpost op een blog. Over het algemeen bestaat zo’n pillar content uit 1000 – 2500 woorden. Meer woorden is overigens wel mogelijk, zolang de content maar kwalitatief en uitvoerig is beschreven.
Pillar content gaat breder in op een specifiek onderwerp. Hierbij wordt niet heel uitgebreid ingegaan op de subonderwerpen. Deze subonderwerpen worden weliswaar beknopt beschreven, maar voor meer details kan de lezer naar een meer specifieke blogpost dat dieper ingaat op de materie.
Waarom heb je pillar content op je website nodig?
Als een website zo’n 50 posts heeft dan raakt de samenhang verloren. In de meeste gevallen is er natuurlijk wel een soort van structuur, maar er zijn wel ingangspunten nodig: De pillar content. Zo’n ingang clustert namelijk meerdere onderliggende onderwerpen en geeft daarmee weer structuur. Dit helpt de bezoekers van de pagina, maar daarnaast ook zoekmachines om door de website te navigeren. Een goede site structuur is dus goed voor SEO.
Verder focust pillar content op een breder onderwerp en daardoor is het mogelijk om een breder scala aan zoektermen te bedienen. Hierdoor verbetert de zichtbaarheid van de pagina weer in de zoekmachines. Pillar content is daarmee dus een krachtig middel om verkeer naar de website te genereren.
Dit is hoe ik het aanpak
Over het algemeen maak ik altijd eerst een lijst met onderwerpen waarover ik wil gaan schrijven. Hier ga ik vervolgens mee aan de slag. Uiteindelijk merk ik dat ik een aantal gerelateerde onderwerpen heb. Als ik kijk naar de website dan heb ik een post over keyword onderzoek, het schrijven van titels, hoe interne links helpen en uiteindelijk ook nog een post over meta omschrijving. Dit zijn een viertal blogposts waar ik in elke post inga op een bepaald aspect van SEO.
Een goed voorbeeld van pillar content hiervoor is een complete gids dat ingaat op het optimaliseren voor SEO. In deze blogpost ga ik beknopt in op elk aspect en vervolgens link ik hierin door naar elk van de afhankelijke blogposts. Op deze manier zet je een hoofdpost die de aandacht doorsluist naar een van de vier en later meerdere meer gedetailleerde blogposts.
Enkele laatste tips
Ga je aan de slag met pillar content, zorg er dan vooral voor dat deze uitvoerig en informatief beschreven is. Denk ook na over de intentie van de bezoeker en probeer hem zoveel mogelijk op weg te helpen.
Verder is het aan te bevelen om niet te veel pillar posts op je website te hebben, want dan gaat het effect ervan juist weer weg. Een goede richtlijn is zo’n 5 pillar posts of voor elke categorie eentje. Dat laatste is zeker handig als je nog niet veel content hebt geschreven.
En ten slotte: zorg ervoor dat je pillar content regelmatig bijwerkt. Er komt altijd nieuwe content bij en er gaat altijd wel content weg. Door het grote overzicht periodiek, dus bijvoorbeeld elk kwartaal, bij te houden zorg je ervoor dat het fundament goed aan blijft sluiten bij de huidige situatie.
Credits foto: Mert Kahveci on Unsplash