Het optimaliseren voor korte zoekwoorden in een competitieve markt is een ware uitdaging. Door meer focus te leggen op de langere zoekwoorden, oftewel de long tail keywords, ga je makkelijker de concurrentie aan.
Bij het doen van keyword onderzoek belanden we al snel bij de korte en krachtige zoekwoorden. In sommige niche-markten is er voor deze zoekwoorden kans om te ranken. Helaas is het voor een beginnende website zonder autoriteit erg lastig om te scoren op competitieve zoekwoorden.
Stel je eens voor dat je moet concurreren op een zoekwoord als hypotheek, hypotheek afsluiten of zorgverzekering. Hoe pak je zoiets aan? Het antwoord is daarop eigenlijk simpel: optimaliseer voor de langere zoektermen die specifieker zijn. Denk bijvoorbeeld aan: welke hypotheek afsluiten met een studieschuld of aan zorgverzekering voor jonge ouders. Je gaat hierbij eigenlijk optimaliseren op long tail keywords. En als je dat goed aanpakt, dan kun je de concurrentie steeds beter aan.
Wat is een long tail keyword?
Een long tail keyword is wat langer en daarmee specifieker. Het keyword richt zich meer op een gerichtere intentie, denk bijvoorbeeld aan een vraag beantwoorden of een product aanschaffen. Door de focus op long tail keywords te leggen haal je gerichter verkeer binnen.
Naast het gerichte verkeer is de kans om hoger te ranken in de zoekmachines groter. De kans dat je hiermee zoekers converteert naar bezoekers is daarmee ook groot en dat maakt dat je makkelijker kunt concurreren met de grotere websites die veelal focussen op de kortere zoekwoorden.
Uiteindelijk is het zaak om de long tail keywords goed door je tekst te verspreiden en deze op een natuurlijke manier verspreid door te gebruiken. Ook het plaatsen van interne links met het keyword naar jouw post is een goede manier van optimaliseren. Voorkom echter wel over-optimalisatie. Te veel werkt namelijk averechts.
Hoe vind je goede long tail keywords?
Voordat je een blog gaat schrijven is het goed om eerst na te denken over waarom je deze gaat schrijven. Daarnaast moet je ook goed nadenken over de doelgroep. Waar zoekt deze doelgroep op en wat is het doel en sluit dit doel aan bij jouw blog?
Met de antwoorden op deze vragen kun je gaan kijken op welk keyword jij jouw blogpost wilt gaan optimaliseren. Daarbij hoort ook in kaart om te kijken hoe dit keyword het doet in de zoekmachines. Is er te veel concurrentie, dan kun je gaan kijken naar de long tail keywords.
Zelf gebruik ik de autocomplete functie van Google om te kijken hoe deze mijn korte keyword aanvult. Daarnaast kijk ik ook altijd naar het vakje met ‘Meer om te vragen’. Daarnaast zijn er verschillende (gratis) SEO-tools zoals Ahrefs, SEMRush om te de longtail keywords te vinden.
Is het een goede strategie?
In mijn optiek kun je als beginnende blogger in een populaire niche niet zonder long tail keywords. De kortere zijn soms te specifiek om op te concurreren. Door de website zo goed mogelijk te optimaliseren kun je prima verkeer binnen halen met de langere zoekwoorden.
Mijn strategie is om de blogpost ook zoveel mogelijk te optimaliseren voor de korte zoekwoorden. Niet om er direct resultaat mee te behalen, maar vooral voor de lange termijn. Want na verloop van tijd bouw je langzaam voldoende autoriteit op om ook op de korte zoekwoorden meer kans te hebben om te ranken.
Het blijft allemaal een kwestie van de lange adem en veel geduld, maar als je het goed aanpakt dan wordt het geduld uiteindelijk beloond.
Credits foto: Juan Camilo Guarin P on Unsplash