Hobbymarketeer.nl

Breng zelf je website naar ongekende hoogte

Home » Keyword research: stappenplan voor de beste zoekwoorden

Keyword research: stappenplan voor de beste zoekwoorden

Doe keyword research en vind de beste zoekwoorden

Je kunt natuurlijk uit de losse pols content gaan schrijven, maar het is beter om je op een specifiek keyword te richten. Doet het doen van keyword research vind je relevante zoekwoorden en kun je gaan optimaliseren voor de gebruiker.

Als je een website gaat opzetten met blogposts, dan is het goed om keyword research te doen. Hiermee breng je in kaart op welke zoekwoorden gebruikers mogelijk gaan zoeken om zo bij jouw content uit te komen.

Een goed zoekwoordenonderzoek kan verder ook nog eens het verschil maken in hoe goed je website gevonden wordt en daarmee dus ook hoeveel bezoekers je aantrekt. Hoe beter jij je content optimaliseert hoe hoger je mogelijk kunt ranken in de zoekmachines. Het is dus vooral zaak om de concurrentie voor te zijn en dus content te maken die beter is!

Onderwerpen vs. keywords

Zelf begin ik altijd met een lijst van globale onderwerpen waarover ik zou willen schrijven. Deze onderwerpen kunnen vrij specifiek zijn, maar soms voldoen ze al als keyword. Op basis van deze lijst met onderwerpen onderzoek ik vervolgens welke mogelijk keywords hierbij passen.

Om een voorbeeld te geven van hoe ik dit doe. Een onderwerp kan zijn: het onderhouden van de caravan. En het zoekwoord waarop ik vervolgens optimaliseer is dan onderhoud caravan. Het doen van keyword research stelt me verder ook in staat om weer nieuwe relevante keywords te vinden die goed passen bij de onderwerpen die ik al heb.

Waarom is keyword research belangrijk?

Allereerst breng je hiermee in kaart welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Daarmee kun je je website beter optimaliseren om zo voor die specifieke zoekwoorden te ranken. Dit laatste betekent weer dat jouw pagina in de zoekmachines verschijnt op het moment als iemand met een bepaald zoekwoord aan het zoeken is.

Door zo goed mogelijk te optimaliseren trek je zoveel mogelijk relevante bezoekers aan en die blijven mogelijk weer langer op je website. Als je het goed aanpakt dan kun je een strategie ontwikkelen om daarmee de concurrentie te slim af te zijn door jezelf beter te onderscheiden.

Keyword research is verder een belangrijk onderdeel van een goede en effectieve contentstrategie. Zo helpt het je namelijk met het plannen van bijvoorbeeld blogposts en zorgt het ervoor dat verdere inhoud goed aansluit bij de doelgroep.

Hoe pak je het keyword onderzoek precies aan?

Het begint eerst met het nadenken over algemene onderwerpen en zoekwoorden die passen bij jouw website. Denk hierbij voor na over waar jouw doelgroep naar zou zoeken.

Verdere keyword research kun je vervolgens doen met behulp van online tools. Zo heb je bijvoorbeeld SEMRush, Ahrefs en de Keyword Planner van Google. Een voordeel van deze tools is dat deze inzicht bieden in onder andere het te verwachten zoekvolume, concurrentie en de gerelateerde zoekwoorden.

Long-tail keywords

Je hebt zoekwoorden in allerlei formaten, zo heb je korte zoekwoorden, maar je hebt ook zogeheten long-tail keywords. Het is goed om deze in het onderzoek op te nemen. Deze zoekwoorden zijn namelijk wat langer van aard en daardoor specifieker. Bijkomend voordeel is deze ze meestal minder concurrentie hebben maar wel in staat zijn om relevante bezoekers aan te trekken.

Als beginnende website in een zeer competitieve niche kan het zelfs een goede strategie zijn om je vooral te focussen op de long-tail keywords. Zoals gezegd is de concurrentie hier wat minder en dat stelt je weer in staat om een goede positie te veroveren ten opzichte van je concurrenten.

Keyword research vertalen naar content

Met de keywords uit je onderzoek is het tijd om deze om te zetten in content. Gebruik dus vooral je gevonden zoekwoorden en schrijf blogposts die hierbij passen. Als je het goed hebt gedaan sluiten de keywords goed aan op de behoeften van je doelgroep en zodoende hengel je meer bezoekers binnen.

Koppel vervolgens door interne links alle gerelateerde content aan elkaar om content te clusteren en ook om bezoekers langer op je website te houden.

Blijf onderzoeken

Er is altijd wel iets nieuws te vinden en zowel zoekgedrag als trends zijn aan verandering onderhevig. Alleen hierom is het belangrijk om regelmatig je zoekwoorden te herzien en waar nodig aan te passen. Verder biedt het voldoende kansen om nog meer gerelateerde content te schrijven en onderwerpen te vinden die je nog niet eerder had gevonden.


Om alles even samen te vatten: het doen van keyword research is van belang voor een goede strategie voor je website. Zo helpt het om je content te optimaliseren, gericht verkeer aan te trekken en ook om voordeel ten opzichte van concurrenten te behalen.

Door grondig te onderzoeken en gebruik te maken van de juiste tools kun je jouw website weer zichtbaarder maken. En dat helpt weer om jouw online doelen te bereiken. Blijf dus vooral onderzoeken en optimaliseren, maar blijf ook nieuwe content schrijven. Als je dit allemaal doet zul je merken dat je website het steeds beter zal doen in de zoekresultaten en het verkeer naar jouw website blijft groeien.

Credits foto: Firmbee.com on Unsplash