Hobbymarketeer.nl

Breng zelf je website naar ongekende hoogte

Home » Internal linking, dit is waarom het zo belangrijk is

Internal linking, dit is waarom het zo belangrijk is

Internal linking is van cruciaal belang voor je content

Bij het schrijven van content is het belangrijk om links te leggen naar andere pagina’s op je website. Dit is internal linking, maar waarom is het dan zo belangrijk?

Stel je eens voor dat je iets zoekt op het internet en je komt op een pagina terecht met allemaal informatie. Maar deze informatie is statisch en bevat geen links. Zelfs bij de stukjes tekst waar je meer zou willen weten kun je niet verder klikken. Je zult dan snel weer weggaan, want je zit misschien nog wel met vragen.

Deze situatie kun je voor jezelf natuurlijk voorkomen. Als je content schrijft, dan wil je dit ondersteunen met andere content. Op deze manier trek je de bezoeker steeds verder je website in en behoudt je deze langer op je website. Om dit goed te doen moet je dus werken aan een optimale internal linking op je website.

Wat is internal linking?

Internal linking is het plaatsen van links tussen blogposts op je website. Op deze manier leg je namelijk verbanden tussen de content die je hebt gepubliceerd. Een link verwijst meestal naar content dat dieper ingaat op de relevante materie. Zo kun je in een blogpost waarin je schrijft over het bezit van een caravan verwijzen naar een pagina over het onderhoud ervan.

Waarom is internal linking belangrijk?

Internal linking is belangrijk om twee aspecten van je website te verbeteren: gebruikerservaring en zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Zo verbetert het ten eerste de gebruikerservaring door bezoekers te helpen bij het gemakkelijk navigeren door je website. Doordat je relevante interne links aanbiedt, krijgen jouw bezoekers snel toegang tot gerelateerde inhoud. En dat verhoogt weer de tijd die ze op je site doorbrengen en daardoor verhoog je de tevredenheid. Dat laatste draagt weer bij aan een lagere bouncepercentage en dus een grotere betrokkenheid.

Ten tweede verbeter je met internal linking de SEO-prestaties. Zoekmachines gebruiken de links namelijk om de structuur en hiërarchie van je website beter te begrijpen. Goed geoptimaliseerde interne links helpen dus zoekmachines om de relevantie en autoriteit van je pagina’s te beoordelen. En dat kan weer resulteren in een hogere rangschikking in zoekresultaten.

Geef dus waarde aan de belangrijke pagina’s

Als je content gaat maken dan is mijn advies om vooral in te zetten op een aantal ‘erg’ belangrijke pagina’s. Deze pagina’s beschrijven de onderwerpen van je websites wat globaler. Ik zie deze belangrijke paginas zelf als zogeheten pillar content. Vervolgens ga je deze ondersteunen met enkele meer specifieke blogposts. In deze specifieke blogposts ga je dieper in op een klein stukje van een cornerstone pagina.

Het is hierbij belangrijk om vanuit je cornerstone pagina’s te linken naar de ondersteunende blogposts. Daarnaast link je in die ondersteunende posts weer terug naar de belangrijke cornerstone content. Op deze manier bouw je door middel van internal linking een goede structuur op.

De cornerstone pagina zijn dus belangrijk en altijd zeer uitgebreid geschreven. De onderliggende content is wat beknopter en vooral gericht om weer verder te verwijzen naar de cornerstones. Als je het goed aanpakt, zorg je er dus voor de elke pagina op deze manier de juiste waarde krijgt.

Voorkom pagina’s zonder inkomende links

Het kan ook voorkomen dat jij geen relevante content hebt om te linken naar een bepaalde pagina. Hierdoor krijgt deze pagina geen links binnen en is dan als het ware ‘verweesd’. Als het echt niet lukt voor deze pagina de internal linking goed voor elkaar te krijgen, dan is het goed om te kijken of deze content wel thuishoort op je pagina.

Ten tweede is het ook lastig voor zoekmachines om waarde toe te kennen aan een verweesde pagina’s. Als er geen interne links zijn naar deze pagina zijn, dan is er waarschijnlijk geen relevantie voor deze pagina. En als jij het al niet de moeite waard vind om naar deze content te linken, waarom zou een zoekmachine dan enige waarde toekennen.