Lijkt het je leuk om je eigen blog te beginnen, maar weet je niet waar je moet starten? In dit stappenplan neem ik je mee van idee tot aan uitwerking van een eigen weblog.
In de post neem ik je mee in het stappenplan dat ik zelf gebruik als ik met een eigen blog begin. Zelf gebruik ik namelijk altijd deze strategie als het gaat om een nieuwe weblog. Hiermee voorkom ik namelijk dat ik maar wat doe. Het stappenplan geeft me dus houvast in het bloggen.
Stap 1: Over welke niche gaat je blog?
Het begint allemaal met een idee. Meestal komt dit voor uit een passie voor een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld door een hobby. Het werkt namelijk heel goed als je al gevoel hebt voor de niche waarover je blog gaat.
Probeer de niche zo specifiek mogelijk te maken, maar doe ook kort onderzoek. Zoek in Google naar wat je eventuele concurrenten zijn. Je wilt namelijk wel hoog in de zoekresultaten belanden, dus daarvoor moet je beter zijn dan de andere zoekresultaten.
Stap 2: Maak een lijst met onderwerpen
Een blog zonder content werkt natuurlijk niet. Als ik met een nieuwe blog begin, dan maak ik altijd eerst een lijst met onderwerpen. Ik probeer altijd te starten met zo’n 30 nieuwe onderwerpen. Deze onderwerpen bestaan soms uit enkele woorden, maar soms ook uit complete vragen.
Bij het stellen van een vraag als onderwerp kun je kijken of je deze kunt laten beginnen met een van deze woorden: wanneer, wat, waarom, waar, wie, hoe of hoeveel.
Als je een zoekopdracht doet in Google dan krijg je vaak ook nog een blokje te zien met “Meer om te vragen”. Hierin staan zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan het jouwe. Vaak is hier ook inspiratie uit te halen. En verder vult Google je zoekopdracht aan en ook daar kun je inspiratie uithalen.
Stap 3: Doe keyword onderzoek
Je hebt een lijst met onderwerpen voor je blog en dat is een goed begin en gelukkig voldoen deze onderwerpen soms al als keyword. Maar vaak is dat niet het geval, je moet dan gaan nadenken over het keyword. Zo’n keyword staat eigenlijk voor dat waar de gebruiker naar zoekt. Denk bijvoorbeeld aan “onderhoud caravan” als keyword.
Maar waar zoekt een gebruiker dan naar? Soms is het heel beknopt en soms zijn het juist complete vragen. Je wilt de gebruiker goed bedienen en daarom moet je jouw content optimaliseren voor de zoekopdrachten.
Het is daarom goed om een keyword onderzoek te doen naar de zoekwoorden die je hebt gedefinieerd. Hoeveel zoekresultaten zijn er, welke resultaten staan bovenaan en hoe zien die pagina’s eruit. Er zijn overigens tools beschikbaar om je te helpen met het onderzoek, denk hierbij aan ahrefs en semrush.
Stap 4: Begin met schrijven van de blogs
Aan de hand van de onderwerpen en keywords kun je nu gaan schrijven. Het is dus tijd om je eerste blog te schrijven. Het is hierbij goed om eerst een korte opzet met daarin de kopjes te schrijven. Vervolgens vul je deze kopjes in en lees je de tekst eens door. Je zult merken dat het in het begin lastig is om je eerste blogs te schrijven. Schuif daarom vooral met de tekst en herschrijf de stukjes waar je niet tevreden over bent.
Je wilt natuurlijk optimaliseren voor het keyword dat bij je onderwerp past. Probeer dit keyword altijd in de titel en in de eerste alinea terug te laten komen. Voor de rest is het ook verstandig om dit keyword in de tekst terug te laten komen. Over-optimaliseer vooral niet, probeer het natuurlijk te laten verlopen.
Bij het publiceren van blogs is het ook goed om na te denken over een publicatie schema. Wil je alles direct publiceren of juist op bepaalde tijdstippen. Ik kies er meestal voor om 2 of 3 posts per week te publiceren en daarvoor kies ik vaste momenten. Elke woensdag en zaterdag of elke dinsdag, donderdag en zaterdag.
Stap 5: Plaats links tussen de blogposts
Als je meerdere blogs hebt geschreven, dan begin je met het plaatsen van interne links. Dit zijn verwijzingen tussen de blogposts onderling. Door het intern linken ken je namelijk waarde toe aan de pagina’s en je laat daarnaast ook de relevantie tussen de pagina’s zien. Verder laat je een bezoeker zien: kijk hier is meer informatie. Daardoor zal de bezoeker weer langer op je website verblijven en dat wordt beloond door een zoekmachine als Google.
Mijn gedachte is om in elke sectie tekst een link te plaatsen. Een sectie bestaat bij mij uit een koptekst met daaronder de paragrafen. Soms vraag een sectie om meerdere links, dat is dan gewoon prima. Voorkom alleen dat je complete tekst uit links komt te bestaan. Dus zoek vooral een goede balans.
Stap 6: Voeg categoriën toe
Als je zo’n 30 posts hebt geschreven is het tijd om categorieën toe te voegen. Kijk vooral onder welke noemers je de content kan clusteren. Op deze site heb ik onder andere een categorie gemaakt voor het schrijven van content en voor SEO. Het is goed om het bij zo’n 3 a 4 categorieën te houden, zeker als je net begint met je blog.
Stap 7: Bouw je blog verder uit
Je bent lekker begonnen met je blog en hebt inmiddels al flink wat onderwerpen geschreven. Het is nu zaak om de bovenstaande stappen te blijven herhalen. Dus vul de lijst met onderwerpen aan, zodat je nieuwe content kunt blijven maken.
Promoot daarnaast je blogs vooral ook via online kanalen zoals bijvoorbeeld facebook, instagram of pinterest. Ga de bestaande content verder uitbreiden met nieuwe inzichten die je hebt opgedaan en probeer vooral te optimaliseren.