Het schrijven van een goede titel voor je content is een ware kunst en verhoogt daarnaast ook nog eens de vindbaarheid. Door de titel zo aantrekkelijk en beschrijvend mogelijk te schrijven nodig je de lezer namelijk uit om verder te klikken.
Jarenlang heb ik het zelf eigenlijk nagelaten om goede en aantrekkelijke titels voor mijn content te schrijven. Ik schreef eigenlijk meer iets op in de geest van wat ik geschreven had. Dus ging mijn blogpost over bijvoorbeeld het onderhoud van de fiets, dan was mijn titel precies dat. Lekker kort en beknopt, prima toch zou je denken?
Sinds een tijdje ben ik gestart met het volledig benutten van de ruimte van de titel om zo de vindbaarheid in Google te vergroten. Sindsdien zie ik een stijging in het verkeer naar mijn blogposts. Zo heb ik geleerd om de nieuwsgierigheid te prikkelen en zorg ik dat de titel oproept tot actie.
Wat maakt een titel aantrekkelijk voor SEO?
Een goede en aantrekkelijke titel voor SEO moet verschillende elementen combineren om zo optimaal te presteren. Ten eerste moet de titel relevant zijn en de inhoud van de pagina nauwkeurig weerspiegelen. Daarnaast is het gebruik van relevante zoekwoorden eveneens van belang, omdat dit zoekmachines helpt om de context van de pagina beter te begrijpen.
Verder is het belangrijk om de titel binnen een optimale lengte van 50-60 tekens te houden, zodat deze volledig wordt weergegeven in zoekresultaten. Om op te vallen, moet de titel daarom uniek en onderscheidend zijn. Het vermijden van generieke termen die weinig toevoegen aan de identiteit van de pagina is tevens af te raden. Tenslotte moet de titel aantrekkelijk zijn voor gebruikers, nieuwsgierigheid opwekken en hen aanmoedigen om door te klikken naar de inhoud.
Het effect van een aantrekkelijke titel
Het schrijven van een aantrekkelijke titel en meta-omschrijving zorgt er voor dat je zoekers overtuigt om naar jouw pagina te gaan. Als jij dan ook nog eens de verwachting waar kunt maken, dan zit je gebakken. Want op deze manier laat je zien dat je relevant bent en daardoor kun je mogelijks zelfs in de zoekresultaten stijgen.
Hoe maak je de titel aantrekkelijk?
Zorg er altijd voor dat de titel de optimale lengte heeft. Maak de titel vervolgens aantrekkelijk door er trigger,- en actiewoorden aan toe te voegen. Zo roepen triggerwoorden over het algemeen een bepaald gevoel op bij de lezer. Aan de andere kant roepen actiewoorden de lezer juist op tot een bepaalde actie. Het is overigens prima om een combinatie van beide woorden op te nemen.
Voorbeelden van triggerwoorden zijn:
- Gratis
- Onthuld
- Exclusief
- Geheim
- Nu
- Binnenkort
- Direct
- Revolutionair
- Ontdek
- Probeer
Voorbeelden van actiewoorden zijn:
- Ontdek
- Leer
- Ontvang
- Verken
- Optimaliseer
- Bereik
- Creëer
- Stimuleer
- Innoveer
- Probeer
Op basis van de bovenstaande voorbeelden kunnen we nu een aantrekkelijke titel schrijven. We nemen een blogpost over “het onderhoud van de fiets”. Een goede en vindbare titel kan dus zijn: Leer direct alles over goed onderhoud van jouw fiets.
Experimenteren met titels
Het experimenteren van titels en deze aantrekkelijk maken is een kwestie van de lange adem. Een wijziging moet namelijk eerst opgepakt worden door zoekmachines. Daarnaast wil vervolgens inzichtelijk hebben hoeveel er eigenlijk op geklikt wordt. Dit kan natuurlijk met Google Search Console. Door de zoekprestaties te vergelijken met de 3 maanden ervoor kun je zien wat het effect van een gewijzigde titel is.
Is het effect merkbaar, dan kun je de titel laten zoals deze is. Als het effect er niet is of tegenvalt dan kun je de titel nog verder aanpassen. Het zorgen van meer kliks op je titel is dus een spel van alsmaar bijschaven, net zolang tot het resultaat naar wens is.
Credits foto: Justin Morgan on Unsplash