Hobbymarketeer.nl

Breng zelf je website naar ongekende hoogte

Home » 404 pagina’s vinden met Google Analytics en Search Console

404 pagina’s vinden met Google Analytics en Search Console

404 pagina's vinden en oplossen

Er is niets vervelender dan terecht komen op een 404 pagina. Dit wil je dus als website beheerder voorkomen. Maar hoe weet je nu dat bezoekers terecht komen op pagina’s die niet (meer) bestaan.

Niet gevonden pagina’s dragen niet bij aan de beleving van een bezoekers. Grote kans dat deze direct de website weer verlaat en dat weegt uiteindelijk weer mee in de waarde van de pagina en website. Het is dus beter om te voorkomen dat je 404 pagina’s serveert. Maar hoe weet je nu over welke pagina’s het gaat en hoe los je het op?

404 pagina’s vinden in Google Search Console

In Google Search Console is het mogelijk om een overzicht op te vragen van alle pagina’s die niet gevonden zijn. Deze vind je in Indexing – Pages en dan heb je een rapport Not Found (404). In dit rapport vind je een overzicht met daarin de pagina’s die Google tijdens het indexeren van je website niet heeft kunnen vinden.

Gebruik google Analytics om niet gevonden pagina’s te ontdekken

Een andere methode die ik regelmatig gebruik is het gebruik van de rapportage in Google Analytics. Hiervoor navigeer ik naar Engagement – Pages and Screens. In het rapport dat ik vervolgens zie daar verander ik de getoonde gegevens in Page title and screen name en vervolgens voeg ik een extra kolom toe Page path and screen class. Als laatste stap filter ik de resultaten door te zoeken op de titel van mijn 404 pagina. Dat is in mijn geval.Pagina niet gevonden.

Nu krijg ik een overzicht van de pagina’s die niet gevonden zijn en kan ik de volgende stap gaan zetten

Zo los ik de 404 pagina’s op

Het detecteren van de pagina’s is een goede eerste stap. De tweede stap is zorgen dat de bezoeker niet meer terecht komt op een 404 pagina. Om dat voor elkaar te krijgen moet je een doorverwijzing, oftewel een redirect aanmaken.

Zelf gebruik ik WordPress en binnen dit CMS kun je plugins toevoegen voor dit doel. Zo heb ik meestal wel Yoast SEO Premium geïnstalleerd en in deze plugin zit ook een redirect manager. Ideaal dus!

Nu is het een kwestie van redirects maken van de niet bestaande pagina’s naar een pagina die relevant kan zijn voor de bezoeker

Voorkomen is beter dan genezen

Je wilt natuurlijk voorkomen dat bezoekers op een dood spoor terecht komen. Het is daarom goed om altijd pagina’s te redirecten als deze worden verwijderd of als de url wordt verandert. Zo voorkom je dat je een 404 pagina serveert.